Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Odbieranie paczki od kuriera - poradnik

2016-08-13

Zakupy przez internet stają się coraz popularniejszym rozwiązaniem, które pomaga zaoszczędzić sporo czasu i daje możliwość wyboru pomiędzy większą ilością przedmiotów. Także w przypadku złotej biżuterii coraz więcej osób sięga do oferty sklepu internetowego viadem.pl. Warto wiedzieć, jak bezpiecznie odbierać paczki od kuriera, tak aby uniknąć sytuacji, w której biżuteria jest uszkodzona lub przesyłka niekompletna.

Zawsze sprawdzaj paczkę!

Sprawdzenie paczki przy odbiorze jest Twoim prawem, określonym w Prawie przewozowym. Jednak nie zawsze można zrobić to w dowolnym momencie. Wyróżniamy dwie sytuacje.

1. Kiedy paczka nie ma widocznych uszkodzeń.

Jeżeli na pierwszy rzut oka paczka nie wygląda na naruszoną, karton lub folia nie są rozerwane, ani nie ma na niej wgnieceń, wtedy masz prawo otworzyć ją w obecności kuriera dopiero po jej odbiorze, czyli podpisaniu dokumentów i ewentualnej zapłacie pobrania. Dlaczego tak się dzieje? Do momentu, kiedy paczka nie została oficjalnie przez Ciebie odebrana, to odpowiada za nią firma przewozowa.

2. Kiedy paczka ma oznaki naruszenia.

Jedynym wyjątkiem, który pozwala na otwarcie paczki przed obiorem, jest sytuacja, kiedy ma ona widoczne uszkodzenia, a przewoźnik twierdzi, że paczka nie została naruszona - taką możliwość daje Art. 74, Ust. 1 Prawa przewozowego. W takiej sytuacji kurier musi wypełnić protokół otwarcia przesyłki i zapisać wynik dokonanych oględzin. W przypadku, kiedy paczka jest widocznie naruszona i kurier się z tym zgadza, możesz po prostu odmówić jej przyjęcia, zostanie ona odesłana do sklepu.

Po podpisaniu odbioru nie zwalniaj kuriera!

Kurierzy zazwyczaj są zabiegani, więc chcą, aby proces odbioru przeszedł jak najszybciej, często ledwo się zorientujesz, a kurier już odjeżdża samochodem. Powinien on zostać przy otwieraniu paczki po jej formalnym odbiorze, ale nie możemy go w żaden sposób do tego zmusić - co najwyżej można poprosić o poczekanie. W końcu, jeżeli coś będzie z przesyłką nie tak, to i tak będzie musiał on osobiście się do nas pofatygować, aby spisać protokół szkody.

W sytuacji, kiedy kurier nie ma czasu z nami zostać albo paczka jest bardzo duża, więc i skomplikowana do otworzenia, nic straconego. Prawo daje siedem dni na spisanie protokołu szkody, wystarczy skontaktować się z firmą dostawczą i albo przekażą oni numer do kuriera, albo skierują go do nas sami.

Jak wygląda protokół szkody?

Ważny protokół szkody powinien zostać właściwie wypełniony. Wypełniony ?po łebkach?, bez wskazania towaru, uszkodzeń czy daty nie jest ważny. Pamiętaj, że jedna kopia protokołu powinna trafić do Ciebie bezzwłocznie po jego wypełnieniu!

W protokole szkody muszą znaleźć się takie elementy jak:
- adres nadawcy oraz odbiorcy
- numer przesyłki
- data doręczenie i data sporządzenia protokołu
- rodzaj szkody z dokładnym opisem
- dodatkowe informacje, jak rodzaj i stan opakowania zewnętrznego, waga czy wypełnienie paczki
- podpis kuriera oraz odbiorcy.

Jeżeli firma kurierska nie chce uznać szkody i twierdzi, że uszkodzenia nie wynikły z ich winy, a ewidentnie tak było, warto skontaktować się z UOKiK, a o swoich prawach można dowiedzieć się więcej pod numerem infolinii UOKiK 800 889 866.

Paczka w paczkomacie

Paczkomaty są coraz popularniejszym sposobem na dostarczanie przesyłek do odbiorców, pozwalają na podjęcie paczki w dowolnym momencie. Co w sytuacji, kiedy paczka odebrana w ten sposób jest uszkodzona? Maszyna po odbiorze pokazuje komunikat, w którym można zaznaczyć, że przesyłka jest uszkodzona - wtedy sporządzany jest protokół. Jeżeli nie zauważysz uszkodzenia w pierwszej chwili, to masz także w tym wypadku siedem dni na jego spisanie, z tym że będzie trzeba się pofatygować do oddziału firmy przesyłkowej.

Pamiętaj - masz czas na zwrot towaru!

Kodeks cywilny daje możliwość każdemu konsumentowi odstąpienia od zawartej na odległość umowy kupna. Jeżeli paczka dotarła bez problemów, biżuteria nie była używana, a Ty jednak zmieniłeś zdanie, to masz 14 dni od daty jej dostarczenia na rozmyślenie się i odesłanie jej wraz z formularzem odstąpienia od umowy.

W viadem.pl dbamy jak najlepiej o naszych klientów i szczerze pragniemy, aby każda wychodząca od nas paczka dochodziła w nienaruszonym stanie. Przykładamy dużą wagę do odpowiedniego pakowania, ale czasami błąd ludzki sprawia, że podczas drogi do klienta wydarzyć może się wypadek. Jeśli Twoja paczka została uszkodzona, skorzystaj z tego poradnika, a w razie wątpliwości zapraszamy do kontaktu - zależy nam, aby każdy mógł cieszyć się pełnowartościową biżuterią!
pixel